ZSK, czyli Zintegrowany System Kwalifikacji, opisuje, porządkuje i zbiera różne kwalifikacje w jednym, powszechnie dostępnym rejestrze – Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji . ZSK określa także zasady i standardy potwierdzania funkcjonujących w nim kwalifikacji, co gwarantuje wysoką jakość certyfikatów zawodowych wydawanych w ramach systemu. Projekt ZSK jest finansowany i podlega kontroli przez instytucje Europejskie.
Zintegrowany System Kwalifikacji:
Instytut Badań Edukacyjnych, który jest operatorem ZSK posiadał stworzony kilka lat wcześniej portal na systemie Joomla. Portal nie posiadał wersji mobilnej ani responsywnej. Architektura treści była stworzona pod dwóch użytkowników: pracodawcy i pracownicy. Pominięci zostali inni użytkownicy korzystający z portalu. Strona główna zawierała bardzo dużo informacji i cała zmieniała się po przełączaniu pomiędzy użytkownikami. Duża ilość tekstów i informacji była niezrozumiała i w sumie odrzucała z korzystania z tego portalu. Kolejnym grzechem to spełnianie życzeń poszczególnych działów Instytutu i umieszczanie różnych raportów i analiz w miejscach gdzie użytkownik tego nie oczekiwał. Bywały przypadki umieszczania linków w głównym menu do podstrony swojego działu z informacjami co robią.
Cykliczne spotkania z interesariuszami projektu pozwoliło mi lepiej poznać cały system ZSK i jego ideę. Wspólnie stworzyliśmy mapę działań oraz oczekiwania, trudności i problemy, które możemy napotkać.
Przeanalizowałem dostępne raporty i opracowania dotyczące kariery zawodowej, uczenia się przez całe życie, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, uzyskiwania certyfikatów i korzystania ze szkoleń.
Zrobiłem dokładny research stron internetowych, aplikacji i portali analogicznych do ZSK w Unii Europejskiej, które działają z powodzeniem od wielu lat.
Pogłębione badania z użytkownikami nakreśliły mi ich potrzeby oraz pozwoliły stworzyć persony i potwierdzić, niektóre hipotezy i wyobrażenia o ZSK.
Powstało kilka person na każdą z grup użytkowników: pracownicy, pracodawcy, instytucje certyfikujące, doradcy zawodowi i kariery, ministerstwa.
Korzystając ze starego portalu można było stworzyć customer journey map i przy okazji dowiedzieć się więcej o bolączkach użytkowników i określić dodatkowe zmiany.
Użyłem też Value Proposition Canvas powiększając wiedzę na temat potrzeb użytkowników.
Metodą sortowania kart na warsztatach stworzyliśmy architekturę treści uzupełniając ją o obowiązkowe pozycje, które są wymagane przez Unię Europejską.
Sesja Design Studio zweryfikowała kilka nowych potrzeb i funkcji.
Opracowałem MVP, które wykorzystaliśmy do scenariusza testowego.
Opracowałem scenariusze testowe i całą organizację testów użyteczności. Dostaliśmy feedback i mogliśmy wprowadzić zmiany w naszym prototypie.
Opracowałem dalszą strategię User Expierence dla dla portalu. Zaplanowaliśmy prace nad następnymi funkcjonalnościami, które nie zmieściły się w pierwszym MVP. Będzie to rozbudowana Baza Wiedzy.
Użyteczny, przejrzysty, nowoczesny i czytelny interfejs użytkownika.
Architektura treści zaprojektowana pod użytkownika.
Górne menu dotyczące ogólnych wiadomości o systemie. Ścieżka dla użytkowników szukających ogólnej wiedzy o systemie.
Zakładka BAZA WIEDZY z pełnym opisem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Ścieżka dla zaawansowanych użytkowników.
Miejsce na publikowanie prac poszczególnych zespołów badawczych, poradników, słowników i innych publikacji ZSK.
Buttony Seminaria i szkolenia. Przestrzeń dla eventów, seminariów i szkoleń, które są organizowane w ramach ZSK.
Przygotowanie specjalnych grafik, animacji oraz multimediów. Zespół powiększył się o operatora i montażystę video do produkcji contentu video.
Wprowadzenie zasad dostępności między innymi: wtyczka dostępności, opisy obrazków w znaczniku alt, poprawne nazwy linków do pobrania oraz odpowiedni dobór kolorów i kontrastów na stronie.
Strona działa responsywnie oraz ma dedykowaną wersję mobilną. Grafiki i schematy zostały przygotowane na obie wersję oddzielnie.
Przygotowanie strony pod kątek działań SEO. Opracowanie grafik promocyjnych na popularne kanały społecznościowe. Redakcja tekstów pd poszczególnych użytkowników.
© 2021 MAREK DEMKO - SENIOR USER EXPIERENCE DESIGNER