KLIENT

Dentalceramic

ROLE W PROJEKCIE

UX Designer
UI Designer

POTRZEBA KLIENTA

Stworzenie dostępności usługi stomatologicznej w nagłych przypadkach wykorzystując wolne zasoby zrzeszonych poradni stomatologicznych.

KONTEKST PROBLEMU

W dobie pandemii COVID-19 dużym problemem jest dostęp pacjentów do lekarzy. Mówi się o onkologii, zabiegach chirurgicznych ale nie wspomina się za często o potrzebie dostępu do usług stomatologicznych szczególnie w nagłych przypadkach. Pacjentów bolą zęby również w pandemii. Przez pewien czas duża ilość gabinetów nie działała. Już przed pandemią współpracując z siecią klinik Dentalceramic zauważyliśmy pojawianie się telefonów od obcych pacjentów w celu doraźnej pomocy w nagłych przypadkach. Została stworzona cała lista takich zgłoszeń. To tylko wybrane: silny ból zęba dorosłego lub dziecka, ułamanie lub uszkodzenie zęba, pobicie lub wypadek z utrata zęba, uszkodzenie protezy lub odczepienie implanta, wypadnięcie zęba tymczasowego, problemy z aparatami ortodontycznymi. Większość gabinetów odsyła takich pacjentów z kwitkiem. Klient chciałby zapełnić niszę w takich usługach otwierając gabinety w sobotę czy niedzielę ale również wykorzystać w trakcie dnia okienka poszczególnych lekarzy będących w systemie. Często zdarza się, że pacjenci nie przyjeżdżają na umówione wizyty, odwołują je z powody choroby i tak dalej.

PRZED PROJEKTEM

Instytut Badań Edukacyjnych, który jest operatorem ZSK posiadał stworzony kilka lat wcześniej portal na systemie Joomla. Portal nie posiadał wersji mobilnej ani responsywnej. Architektura treści była stworzona pod dwóch użytkowników: pracodawcy i pracownicy. Pominięci zostali inni użytkownicy korzystający z portalu. Strona główna zawierała bardzo dużo informacji i cała zmieniała się po przełączaniu pomiędzy użytkownikami. Duża ilość tekstów i informacji była niezrozumiała i w sumie odrzucała z korzystania z tego portalu. Kolejnym grzechem to spełnianie życzeń poszczególnych działów Instytutu i umieszczanie różnych raportów i analiz w miejscach gdzie użytkownik tego nie oczekiwał. Bywały przypadki umieszczania linków w głównym menu do podstrony swojego działu z informacjami co robią.

DZIAŁANIA USER EXPIERENCE

Dzięki badaniom potrzeb klient dostał poparcie swoich hipotez i problemów pacjentów, ale i poradni w dobie pandemii COVID 19. Gabinety stoją przed wyzwaniem częstych rezygnacji z wizyt z powodu zachorowań lęków przed zakażeniem czy kwarantanny pacjentów i własnego personelu.

Często lekarze godzinę przed wizytą dowiadują się o rezygnacji z wizyty. Często pacjenci nie informują o tym i po prostu nie przychodzą. Jednocześnie w tym czasie jest duża liczba pacjentów, która szuka dobrej jakości usług w trybie nagłym lub 24 godzinnym. Pacjenci bólowi, ortodontyczni czy kosmetyki uśmiechu stoją przed problemem dostępu do takiej usługi w nagłych przypadkach.

Aplikacja miała by złączyć obie potrzeby: szybkiego dostępu do usługi stomatologicznej i wolnych zasobów gabinetów stomatologicznych.

Klient chce wykorzystać swoje wolne zasoby personelu i zrzeszyć inne gabinety do tego projektu. Póki co obszarem miałby być objęte kliniki klienta a później gabinety z całego śląska. Kolejnym pomysłem jest również działalność całodobowa czy mobilna. Już teraz działają DENTOBUSY, które są wykorzystywane w obsłudze stomatologicznej przedszkoli na kontrakt NFZ. Można by je wykorzystać również w przypadku nagłej potrzeby z dojazdem do klienta oczywiście po odpowiedniej stawce.

W trakcie trwania naszych badań zaczęła się pandemia COVID 19 co zmusiło nas do przejścia na pracę całkowicie zdalną. Dzięki temu też mogliśmy rozwinąć tę umiejętność, która w ciągu miesiąca stała się standardem pracy nie tylko w branży IT.

Klient przygotował mi najczęstsze przypadki nagłej pomocy sotomatologicznej oraz przybliżył modele współpracy z lekarzami, system rezerwacji wizyt i ogólną organizację działalności poradni.

Przeanalizowałem dane zastane Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego oraz oraz opracowań i raportów dotyczących sytuacji gabinetów stomatologicznych w trakcie pandemii.

Zrobiłem dokładanych research  i testowałem aplikacje i narzędzia do rezerwacji wizyt między innymi Znany lekarz, Luxmed, Medicover.

Przeprowadziłem badania potrzeb z klientami kilku poradni. W zamian za wywiady klient zaoferował darmowe czyszczenie i lakierowanie.

Powstało kilka person z podziałem na problemy, z którymi się zgłaszają. Na przykład stomatologia, chirurgia, protetyka, ortodoncja itd.

W tym przypadku skorzystałem Value Proposition Canvas. 

Opracowałem MVP. Jest to startup więc trzeba by w miarę szybko przetestować proponowane główne założenia i hipotezy.

Przeprowadziłem krótkie warsztaty Design Studio z klientem i kilkoma pacjentami.

Opracowałem architekturę treści, którą później poddam oddzielnym testom.

Zaprojektowałem User Flow na poszczególne części aplikacji, które mam w swoim MVP.

Powstał ekrany prototypu aplikacji ze wstępnym designem. W przygotowaniu klikalny prototyp.

Opracowałem scenariusze testowe i plan testów. Obecnie czekam na zielone światło od klienta na rozpoczęcie testów.

Klient chce dać sobie czas na przeanalizowanie modelu biznesowego i opłacalności inwestycji w tą aplikację. Przygotowałem dalsze możliwości takiej aplikacji.

ZREALIZOWANE CEL PROJEKTU

Projekt jest na etapie przygotowań do testów. Klient daje sobie jeszcze czas na przeanalizowanie modelu biznesowego i prezentacje ekranów i koncepcji sponsorom i innym gabinetom, które mogły by się zaangażować w projekt.

Warto dodać, że Dentalceramic świadczy usługi na bardzo wysokim poziomie i taki sam poziom chce oferować w usłudze Heldent24.

1

Użyteczny, przejrzysty, nowoczesny i czytelny interfejs użytkownika.

2

Architektura treści zaprojektowana pod użytkownika.

3

Możliwość wyszukiwania lekarzy z branży stomatologicznej świadczący usługi na wysokim poziomie.

4

Rezerwacja wizyty poprzez aplikację najbliżej miejsca zamieszkania.

5

Uzyskania pomocy poprzez chat lub wideoporadę i skierowanie do odpowiedniego lekarza

6

Całodobowy dostęp do lekarzy stomatologów, protetyków, ortodontów, chirurgów szczękowych.

7

Wykorzystanie przez klienta wolnych zasobów lekarskich.

8

Po prawidłowo wykonanej usłudze możliwość kontynuacji leczenia i zdobycie nowego klienta.

9

Pomoc skierowana do dzieci, które często mają nagłe bóle, a są niechętnie leczone w gabinetach stomatologicznych.

10

W przyszłości zamawianie usług Dentobusa do osób mniej mobilnych, niepełnosprawnych czy przebywających na kwarantannie. 

Poprzedni
Następny