MENU

KLIENT

Dentalceramic

ROLE W PROJEKCIE

UX Designer
UI Designer

POTRZEBA KLIENTA

Stworzenie dostępności usługi stomatologicznej w nagłych przypadkach wykorzystując wolne zasoby zrzeszonych poradni stomatologicznych.

KONTEKST PROBLEMU

W dobie pandemii COVID-19 dużym problemem jest dostęp pacjentów do lekarzy. Mówi się o onkologii, zabiegach chirurgicznych ale nie wspomina się za często o potrzebie dostępu do usług stomatologicznych szczególnie w nagłych przypadkach. Pacjentów bolą zęby również w pandemii. Przez pewien czas duża ilość gabinetów nie działała. Już przed pandemią współpracując z siecią klinik Dentalceramic zauważyliśmy pojawianie się telefonów od obcych pacjentów w celu doraźnej pomocy w nagłych przypadkach. Została stworzona cała lista takich zgłoszeń. To tylko wybrane: silny ból zęba dorosłego lub dziecka, ułamanie lub uszkodzenie zęba, pobicie lub wypadek z utrata zęba, uszkodzenie protezy lub odczepienie implanta, wypadnięcie zęba tymczasowego, problemy z aparatami ortodontycznymi. Większość gabinetów odsyła takich pacjentów z kwitkiem. Klient chciałby zapełnić niszę w takich usługach otwierając gabinety w sobotę czy niedzielę ale również wykorzystać w trakcie dnia okienka poszczególnych lekarzy będących w systemie. Często zdarza się, że pacjenci nie przyjeżdżają na umówione wizyty, odwołują je z powody choroby i tak dalej.

PRZED PROJEKTEM

DM Dentalceramic to sieć partnerska przychodni stomatologicznych na Śląsku. Rozwiązują stomatologiczne problemy pacjentów na najwyższym poziomie z wielką dbałością o detale estetyczne i zdrowotne. Patrzą całościowo na zdrowie i wygląd pacjenta. W czasie pandemii borykają się, z mnóstwem odwołanych wizyt a jednocześnie z kolejką zapisów pacjentów na 2-3 miesiące na przód. Dlatego zwrócili się prośbą o próbę rozwiązania tego problemu za pomocą produktu cyfrowego dla pacjentów.

DZIAŁANIA USER EXPIERENCE

Dzięki badaniom potrzeb klient dostał poparcie swoich hipotez i problemów pacjentów, ale i poradni w dobie pandemii COVID 19. Gabinety stoją przed wyzwaniem częstych rezygnacji z wizyt, z powodu zachorowań lęków przed zakażeniem czy kwarantanny pacjentów i własnego personelu.

Często lekarze godzinę przed wizytą dowiadują się o rezygnacji z wizyty. Często pacjenci w ogóle nie informują o tym i po prostu nie przychodzą. Jednocześnie w tym czasie jest duża liczba pacjentów, która szuka dobrej jakości usług w trybie nagłym lub 24 godzinnym. Pacjenci bólowi, ortodontyczni czy kosmetyki uśmiechu stoją przed problemem dostępu do takiej usługi w nagłych przypadkach lub zniechęca ich termin pierwszej wizyty na przykład za 2-3 miesiące.

Aplikacja miała by złączyć obie potrzeby: szybkiego dostępu do usługi stomatologicznej i wolnych zasobów gabinetów stomatologicznych.

Klient chce wykorzystać swoje wolne zasoby personelu i zrzeszyć inne gabinety do tego projektu. Póki co obszarem miałby być objęte kliniki klienta a później gabinety z całego Śląska.

Kolejnym pomysłem jest również działalność całodobowa czy mobilna. Już teraz działają DENTOBUSY, które są wykorzystywane w obsłudze stomatologicznej przedszkoli na kontrakt NFZ. Można by je wykorzystać również w przypadku nagłej potrzeby z dojazdem do klienta oczywiście po odpowiedniej stawce.

Klient przygotował mi najczęstsze przypadki nagłej pomocy sotomatologicznej oraz przybliżył modele współpracy z lekarzami, system rezerwacji wizyt i ogólną organizację działalności poradni.

Przeanalizowałem dane zastane Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego oraz oraz opracowań i raportów dotyczących sytuacji gabinetów stomatologicznych w trakcie pandemii.

Zrobiłem dokładanych research  i testowałem aplikacje i narzędzia do rezerwacji wizyt między innymi Znany lekarz, Luxmed, Medicover.

Przeprowadziłem badania potrzeb z klientami kilku poradni. W zamian za wywiady klient zaoferował darmowe czyszczenie i lakierowanie. Podobne nagrody będą proponowane dla uczestników testów użyteczności.

Powstało kilka person z podziałem na problemy, z którymi się zgłaszają. Na przykład stomatologia, chirurgia, protetyka, ortodoncja itd.

W tym przypadku wykorzystałem Value Proposition Canvas. 

Opracowałem MVP. Jest to startup więc trzeba by w miarę szybko przetestować proponowane główne założenia i hipotezy.

Przeprowadziłem krótkie warsztaty Design Studio z klientem i kilkoma pacjentami.

Opracowałem architekturę treści, którą później poddam oddzielnym testom.

Zaprojektowałem User Flow na poszczególne części aplikacji, które mam w swoim MVP.

Powstał ekrany prototypu aplikacji ze wstępnym designem. W przygotowaniu klikalny prototyp.

Opracowałem scenariusze testowe i plan testów. Obecnie czekam na zielone światło od klienta na rozpoczęcie testów.

Klient chce dać sobie czas na przeanalizowanie modelu biznesowego i opłacalności inwestycji w tą aplikację. Przygotowałem dalsze możliwości takiej aplikacji.

ZREALIZOWANE CEL PROJEKTU

Projekt jest na etapie przygotowań do testów. Klient daje sobie jeszcze czas na przeanalizowanie modelu biznesowego i prezentacje ekranów i koncepcji sponsorom i innym gabinetom, które mogły by się zaangażować w projekt.

Warto dodać, że Dentalceramic świadczy usługi na bardzo wysokim poziomie i taki sam poziom chce oferować w usłudze Helpdent24.

1

Użyteczny, przejrzysty, nowoczesny i czytelny interfejs użytkownika.

2

Architektura treści zaprojektowana pod użytkownika.

3

Możliwość wyszukiwania lekarzy z branży stomatologicznej świadczący usługi na wysokim poziomie.

4

Rezerwacja wizyty poprzez aplikację najbliżej miejsca zamieszkania.

5

Uzyskania pomocy poprzez chat lub wideoporadę i skierowanie do odpowiedniego lekarza

6

Całodobowy dostęp do lekarzy stomatologów, protetyków, ortodontów, chirurgów szczękowych.

7

Wykorzystanie przez klienta wolnych zasobów lekarskich.

8

Po prawidłowo wykonanej usłudze możliwość kontynuacji leczenia i zdobycie nowego klienta.

9

Pomoc skierowana do dzieci, które często mają nagłe bóle, a są niechętnie leczone w gabinetach stomatologicznych.

10

W przyszłości zamawianie usług Dentobusa do osób mniej mobilnych, niepełnosprawnych czy przebywających na kwarantannie.